Tudtad, hogy az olvasás, írás és számolási nehézség, vagyis a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia korai felismeréssel megelőzhető?
Hogy az olvasás, írás és a számolási nehézség, vagyis a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia megfelelő terápiával jól fejleszthető?
5 éves korban a tanulási nehézség már nagy magabiztossággal kiszűrhető, az idejében megkezdett terápiával az olvasás, írás és matematika tanulása is megkönnyíthető!
Az alsó tagozat idején megkezdett, íntenzív terápiákkal a tanulási nehézségek fejleszthetők, így elérhető, hogy felső tagozatra már ne akadályozzák a gyerekek iskolai előmenetelét!
Most a tanulási nehézségek közül a diszlexiáról, diszgráfiáról és diszkalkuliáról írunk bővebben. Az olvasás, írás és a számolás terén kicsúcsosodó probléma halmaz elemei már óvodás korban felfedezhetőek, így az iskolai kudarcok jó eséllyel megelőzhetőek.
De miről is van szó valójában?
Ha szeretnél mindent megtenni gyermeked zökkenőmentes tanulásáért, olvass tovább!
Hogy az olvasás, írás és a számolási nehézség, vagyis a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia megfelelő terápiával jól fejleszthető?
5 éves korban a tanulási nehézség már nagy magabiztossággal kiszűrhető, az idejében megkezdett terápiával az olvasás, írás és matematika tanulása is megkönnyíthető!
Az alsó tagozat idején megkezdett, íntenzív terápiákkal a tanulási nehézségek fejleszthetők, így elérhető, hogy felső tagozatra már ne akadályozzák a gyerekek iskolai előmenetelét!
Most a tanulási nehézségek közül a diszlexiáról, diszgráfiáról és diszkalkuliáról írunk bővebben. Az olvasás, írás és a számolás terén kicsúcsosodó probléma halmaz elemei már óvodás korban felfedezhetőek, így az iskolai kudarcok jó eséllyel megelőzhetőek.
De miről is van szó valójában?
Ha szeretnél mindent megtenni gyermeked zökkenőmentes tanulásáért, olvass tovább!
Mik is azok a DISZEK?
A diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia hasonló tőről fakad, vagyis kialakulásában nagy szerepe van a nyelvelsajátítási folyamatban és a nyelvhasználatban megjelenő zavaroknak, de különösen a nyelvi tudatosságnak.
Második, harmadik osztályban már egyértelműen kiütközik a lassabb olvasási tempó, rossz helyesírás, olvashatatlan íráskép, vagy pl. a tízesátlépés nehézésge. Azonban nem is annyira apró, figyelemfelhívó jelek korábban is jelen vannak, ezért fontos, hogy észre vegyük őket. Mint általában, itt is igaz, hogy egy-egy tünet elvétve való megjelenésétől nem kell megijedni. Azonban, ha jellemzőnek tartjuk gyermekünkre, járjunk utána, mi állhat a háttérben!
Második, harmadik osztályban már egyértelműen kiütközik a lassabb olvasási tempó, rossz helyesírás, olvashatatlan íráskép, vagy pl. a tízesátlépés nehézésge. Azonban nem is annyira apró, figyelemfelhívó jelek korábban is jelen vannak, ezért fontos, hogy észre vegyük őket. Mint általában, itt is igaz, hogy egy-egy tünet elvétve való megjelenésétől nem kell megijedni. Azonban, ha jellemzőnek tartjuk gyermekünkre, járjunk utána, mi állhat a háttérben!
Lássuk, mire figyeljünk oda!
- Nagyon gyakori, hogy az érintettek nehezen találják a szavakat, szegényes a szókincsük. Ez a tipikus: a nyelvem hegyén van, csak nem jut eszembe...
- Gondok jelentkezhetnek a rövidtávú emlékezetben is mind a látott, mind a hallott információk terén. Például nem tud megjegyezni egy 4-5 elemű bevásárló listát...
- Sokszor félrehallják a szavakat, többször előfordul, hogy a helytelen, félrehallott alakok rögzülnek a szókincsükben.
- Általában nehezen tájékozódnak a térben, a helymeghatározáshoz szükséges szókészlet, valamint a Honnan? Hol? Hová? kérdésekre adandó válaszok elmaradnak az életkorukban elvárttól. Legszembetűnőbb a fölé-rajta viszonyok keverése.
- A mozgás beszéd összerendezettségének kialakulása nagyon fontos. Ehhez szervesen kapcsolódik az egyenletes ritmus, melynek megfelelő érzékelése alapvető.
- Nagyon gyakori, hogy a bal-jobb megkülönböztetése komoly nehézséget okoz. Fontos autóvezetésnél, de a b-d megkülönböztetésnél és az írásbeli szorzás elvégzésénél is.
- Az érintett gyerekek egy részének a látott információk megfelelő feldolgozása a nehéz. Eltérés tapasztalható a vizuális differenciálásban, vizuális iránydifferenciálásban és a vizuális alak-háttér differenciálásban.
- Gyakran okoz nehézséget a gyerekeknek a sorrendiség.
- Az is figyelemfelkeltő, ha gyermekünk nehezen tanulja meg a hét napjait, az évszakok sorrendiségét, vagy a hónapokat, problémát jelent a tegnap-ma-holnap értelmezése.
- Jellemző, hogy szó szerint értelmeznek dolgokat.
- Fontos, hogy felfigyeljünk, ha nagycsoportos gyermekünk hárítja a rajzolást. Túl gyenge, vagy éppen túl erős nyomatékot használ, vagy a megszokottól teljesen eltérő a ceruzafogása.
- Érdemes odafigyelni, hogy 5 éves kortól már előről hátrafelé haladunk a könyvek nézegetésekor, balról jobbra "olvassuk" a képeket, vagy rakjuk ki a kártyákat, játékokat. Ha ez a sorrendiség nem akar kialakulni, annak a hátterét is érdemes tisztázni.
- Főszabály szerint a gyermek életkorával megegyező körben alakul ki a számfogalom az iskolába lépés előtt. Tehát egy 6 éves gyermeknek könnyen, gyorsan meg kell tudnia számolni 6 vagy annál kevesebb tárgyat, és az is jó, ha tudja, hogy ha 2 gyereknek és 2 szülőnek szeretnénk túrórudit venni, akkor hány darab kerüljön a kosarunkba.
- A sok hangra kiterjedő, vagy nehezen kezelhető artikulációs hibák is figyelmeztető jelek a tanulási nehézségek kialakulására vonatkozóan, hiszen az auditív észlelés alacsonyabb színvonala állhat a háttérben.
Hogyan segíthetsz?
Ha a fenti tünetek jellemzőek gyermekedre, érdemes időben szakemberhez fordulni. Alapos komplex felméréssel feltérképezhetők a gyermekek részképességei és megállapítható, hogy veszélyeztetett-e valamelyik tanulási nehézség kialakulására. Megfelelő terápia segítségével az elvárt szintre hozhatjuk a gyengén fejlett részterületeket is. A prevenciónak, mint az élet oly sok területén, itt is kiemelt szerepe van.
Alsó tagozatos gyerekek olvasási, írási és számolási készségeinek megerősítése alapvető a felső tagozatba lépés előtt. Ebben az életkorban már specifikus diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia terápiák elérhetők, melyekkel a nehézségek leküzdhetőek.
Alsó tagozatos gyerekek olvasási, írási és számolási készségeinek megerősítése alapvető a felső tagozatba lépés előtt. Ebben az életkorban már specifikus diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia terápiák elérhetők, melyekkel a nehézségek leküzdhetőek.
Megelőzés és terápia a BubibanA Buborék Fejlesztőház szakemberei idén ősszel azon dolgoznak, hogy minél kevesebb kisgyermek kerüljön úgy iskolába a következő tanév elején, hogy nehézségei vannak a fenti területeken. Ha úgy érzed, hogy ez a bejegyzés részben, vagy egészben gyermekedről, rólatok szólt, kérj ingyenes konzultációs időpontot. Kollégáink szívesen segítenek! |