DISZLEXIA, DISZGRÁFIA, DISZKALKULIA TERÁPIÁJA
A diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia terápiája (vagy reedukációja) szintén logopédiai feladat. Ennek oka, hogy a logopédia többek között beszéd- és nyelvi problémákkal is foglalkozik. Beszédprobléma lehet például artikulációs zavar, az írott nyelvi zavar kategóriájába pedig egyebek mellett a diszlexia és a diszkalkulia tartozik.
Az írott nyelvi zavarok tünetei már óvodáskorban megjelenhetnek, ekkor beszélünk veszélyeztetettségről, mely során preventív, megelőző jellegű terápiás foglalkozásokat javaslunk. A diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia diagnosztizálása jellemzően alsó tagozatban történik, ezt követően van szükség célzott terápiára, avagy reedukációjára.
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy ezeket a tanulási zavarokat nem lehet "kigyógyítani", nem múlnak el. A reedukációs foglalkozások célja az, hogy a gyermek könnyebben boldoguljon az iskolában, megtanuljon olyan kompenzatív stratégiákat, amelyekkel sikereket érhet el az iskolában, illetve tünetei enyhülhetnek.
Ilyen jellegű foglalkozáson a problémától és a gyermek életkorától függően nyelvi és részképesség fejlesztést is folytatunk. A nyelvi fejlesztés a következőkből állhat: szókincsbővítés, betű-hang kapcsolat erősítése, differenciálás, beszédészlelés és beszédértés fejlesztése, olvasástechnika javítása, gyakorlása, mondatalkotás, mondat- és szövegértés fejlesztése, illetve a számolási képesség fejlesztése. Ezeken túl mindig fontos szerepet kapnak a részképességek fejlesztése: az auditív és vizuális észlelés, figyelem, emlékezet, differenciálás fejlesztése, az asszociációs és logikai gondolkodás fejlesztése, a síkbeli, térbeli, időbeli tájékozódás fejlesztése, az irányok differenciálása.
Már alsó tagozatos kortól javasoljuk a terápiát, ha a gyermeknek gondjai adódtak az iskolában az olvasás, írás, számolás területén.
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.
Az írott nyelvi zavarok tünetei már óvodáskorban megjelenhetnek, ekkor beszélünk veszélyeztetettségről, mely során preventív, megelőző jellegű terápiás foglalkozásokat javaslunk. A diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia diagnosztizálása jellemzően alsó tagozatban történik, ezt követően van szükség célzott terápiára, avagy reedukációjára.
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy ezeket a tanulási zavarokat nem lehet "kigyógyítani", nem múlnak el. A reedukációs foglalkozások célja az, hogy a gyermek könnyebben boldoguljon az iskolában, megtanuljon olyan kompenzatív stratégiákat, amelyekkel sikereket érhet el az iskolában, illetve tünetei enyhülhetnek.
Ilyen jellegű foglalkozáson a problémától és a gyermek életkorától függően nyelvi és részképesség fejlesztést is folytatunk. A nyelvi fejlesztés a következőkből állhat: szókincsbővítés, betű-hang kapcsolat erősítése, differenciálás, beszédészlelés és beszédértés fejlesztése, olvasástechnika javítása, gyakorlása, mondatalkotás, mondat- és szövegértés fejlesztése, illetve a számolási képesség fejlesztése. Ezeken túl mindig fontos szerepet kapnak a részképességek fejlesztése: az auditív és vizuális észlelés, figyelem, emlékezet, differenciálás fejlesztése, az asszociációs és logikai gondolkodás fejlesztése, a síkbeli, térbeli, időbeli tájékozódás fejlesztése, az irányok differenciálása.
Már alsó tagozatos kortól javasoljuk a terápiát, ha a gyermeknek gondjai adódtak az iskolában az olvasás, írás, számolás területén.
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.