BESZÉDINDÍTÓ FOGLALKOZÁS, NYELVI KÉSÉS (MEGKÉSETT BESZÉDFEJLŐDÉS) TERÁPIÁJA:
Egy gyermek két éves korára kb. 50 szavas szókinccsel rendelkezik és megjelennek nála a többszavas kombinációk (pl. anya gyere). Az 50 szó egy viszonylagos szám, de szem előtt kell tartanunk, hogy tipikus fejlődés esetén a gyermek már 18 hónapos kora körül rendelkezik ilyen méretű szókinccsel. Szónak számítanak a hangutánzók, a szótöredékek és a babanyelven elhangzó szavak is, amennyiben azokat a gyermek következetesen ugyanarra a dologra használja.
Ha a gyermeknél jelentős elmaradást tapasztalunk (tehát nincs 50 szavas szókincse és/vagy nem használ többszavas kombinációkat), érdemes minél hamarabb elkezdeni a logopédiai terápiát, már 2-2,5 éves kortól, de kisebb kortól is tudunk szülői tanácsadással segíteni. A beszédindító terápia kreativitást és rugalmasságot igényel. A foglalkozások minden esetben játékos feladatokból állnak, hiszen egészen kicsi gyermekekkel dolgozunk. Az aktuális egyéni fejlettségtől függ, hogy hogyan építünk fel egy terápiás foglalkozást és tervet. A hangadástól, hangutánzástól indulunk, ezt követi a szavak, később szószerkezetek, mondatok szintje. A nyelvi késés terápiánál kiemelten fontos a passzív szókincs fejlesztése, vagyis növelni azon szavak számát, amelyeket a gyermek megért. Ezután, vagy ezzel párhuzamosan fejlesztjük az aktív szókincset is. A foglalkozásokon eleinte kisebb-nagyobb tárgyakkal, eszközökkel játszunk, gyakoroljuk ezeknek a neveit. A Bubiban előszeretettel alkalmazzuk a tárgydobozos módszert, amely kiváló lehetőséget ad az otthoni gyakorlásra is. Amennyiben a gyermek érettsége és figyelme már lehetővé teszi, képekkel, képes könyvekkel dolgozunk.
A beszédindító foglalkozás nevével ellentétben nem kizárólag a beszéddel foglalkozik. Fő fókuszában természetesen a beszéd- és nyelvi fejlettség elősegítése van, ugyanakkor nagyon fontos szerepe van az auditív képességek, a gondolkodás, az emlékezet és a mozgás fejlesztésének is. Nagyon fontos, hogy egy ilyen terápia időigényes, nagyfokú türelemre van szükség. Ahogyan a legtöbb terápia esetén, úgy a logopédiában és a beszédindításban is tanévekben érdemes gondolkozni. A terápia megkezdése előtt, vagy azzal párhuzamosan elengedhetetlen egy fül-orr-gégészeti kivizsgálás, hiszen egy addig fel nem tárt hallásprobléma okozhat nyelvi késést.
A beszéd- és nyelvi fejlődés elhúzódása a következőket vonhatja maga után:
Komplex programunkkal (TSMT, logopédiai fejlesztés, finommotoros fejlesztés), egész napos ellátás keretében nyújtunk segítséget az eltérő beszéd- és nyelvi fejlődésű gyermekeknek. Intézményünkben elérhető a klasszikus, otthoni keretek közötti gyakorlást igénylő nyelvi késés terápiája is.
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.
Ha a gyermeknél jelentős elmaradást tapasztalunk (tehát nincs 50 szavas szókincse és/vagy nem használ többszavas kombinációkat), érdemes minél hamarabb elkezdeni a logopédiai terápiát, már 2-2,5 éves kortól, de kisebb kortól is tudunk szülői tanácsadással segíteni. A beszédindító terápia kreativitást és rugalmasságot igényel. A foglalkozások minden esetben játékos feladatokból állnak, hiszen egészen kicsi gyermekekkel dolgozunk. Az aktuális egyéni fejlettségtől függ, hogy hogyan építünk fel egy terápiás foglalkozást és tervet. A hangadástól, hangutánzástól indulunk, ezt követi a szavak, később szószerkezetek, mondatok szintje. A nyelvi késés terápiánál kiemelten fontos a passzív szókincs fejlesztése, vagyis növelni azon szavak számát, amelyeket a gyermek megért. Ezután, vagy ezzel párhuzamosan fejlesztjük az aktív szókincset is. A foglalkozásokon eleinte kisebb-nagyobb tárgyakkal, eszközökkel játszunk, gyakoroljuk ezeknek a neveit. A Bubiban előszeretettel alkalmazzuk a tárgydobozos módszert, amely kiváló lehetőséget ad az otthoni gyakorlásra is. Amennyiben a gyermek érettsége és figyelme már lehetővé teszi, képekkel, képes könyvekkel dolgozunk.
A beszédindító foglalkozás nevével ellentétben nem kizárólag a beszéddel foglalkozik. Fő fókuszában természetesen a beszéd- és nyelvi fejlettség elősegítése van, ugyanakkor nagyon fontos szerepe van az auditív képességek, a gondolkodás, az emlékezet és a mozgás fejlesztésének is. Nagyon fontos, hogy egy ilyen terápia időigényes, nagyfokú türelemre van szükség. Ahogyan a legtöbb terápia esetén, úgy a logopédiában és a beszédindításban is tanévekben érdemes gondolkozni. A terápia megkezdése előtt, vagy azzal párhuzamosan elengedhetetlen egy fül-orr-gégészeti kivizsgálás, hiszen egy addig fel nem tárt hallásprobléma okozhat nyelvi késést.
A beszéd- és nyelvi fejlődés elhúzódása a következőket vonhatja maga után:
- Másodlagos pszichés tünetek kialakulása (visszahúzódás, agresszivitás)
- Makacs, több hangra kiterjedő artikulációs zavar (pöszeség)
- Diszgrammatizmus (pl. hibás vagy hiányzó raghasználat)
- Veszélyeztetettség a későbbi írás/olvasás elsajátításában
Komplex programunkkal (TSMT, logopédiai fejlesztés, finommotoros fejlesztés), egész napos ellátás keretében nyújtunk segítséget az eltérő beszéd- és nyelvi fejlődésű gyermekeknek. Intézményünkben elérhető a klasszikus, otthoni keretek közötti gyakorlást igénylő nyelvi késés terápiája is.
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.