TANULÁSI ZAVAROK PREVENCIÓJA
Sokan nem gondolják, hogy a tanulási zavarok problémaköre, valamint azok megelőző terápiája szintén logopédiai kompetenciakörbe (is) tartozik. A tanulási zavarok közé tartoznak a "diszek", vagyis a diszlexia (olvasás zavara), a diszgráfia (írás zavara), a diszortográfia (helyesírás zavara) és a diszkalkulia (számolás zavara).
A tanulási zavarok nem csak az iskolapadban derülnek ki, már óvodáskorban lehetnek jelei. Ha időben felismerjük a problémát, hatékony fejlesztés segítségével a tanulási zavarok megelőzhetők, vagy a tünetek enyhíthetők. Óvodáskorban (leginkább nagycsoportos korban) figyelemfelhívó jel lehet az irányok tévesztése, a gyenge síkbeli és térbeli tájékozódás, csapongó figyelem, fejletlen memória, gondolkodás, elmaradó szókincs és nyelvi fejlettség (pl. mondatalkotás).
A tanulási zavarok prevenciójánál, vagy részképesség fejlesztésnél mindig komplexen, az egyéni szükségleteket szem előtt tartva gondolkozunk. Egy terápiás foglalkozás során a lehető legtöbb részterületre kitérünk, például vizuális és auditív képességek fejlesztése, szókincs bővítése, irányok, síkbeli és térbeli tájékozódás gyakorlása, figyelem, emlékezet és gondolkodás fejlesztése.
A tanulási zavar veszélyeztetettsége különböző pedagógiai és gyógypedagógiai tesztek segítségével felderíthetők, a mielőbbi terápia megkezdése pedig gördülékenyebbé teheti az iskolakezdést. Az ilyen típusú fejlesztés megkezdését legalább egy évvel az iskolakezdés előtt javasoljuk.
Intézményünkben egyéni és kiscsoportos részképesség fejlesztő, iskolaelőkészítő foglalkozások is elérhetők. A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.
A tanulási zavarok nem csak az iskolapadban derülnek ki, már óvodáskorban lehetnek jelei. Ha időben felismerjük a problémát, hatékony fejlesztés segítségével a tanulási zavarok megelőzhetők, vagy a tünetek enyhíthetők. Óvodáskorban (leginkább nagycsoportos korban) figyelemfelhívó jel lehet az irányok tévesztése, a gyenge síkbeli és térbeli tájékozódás, csapongó figyelem, fejletlen memória, gondolkodás, elmaradó szókincs és nyelvi fejlettség (pl. mondatalkotás).
A tanulási zavarok prevenciójánál, vagy részképesség fejlesztésnél mindig komplexen, az egyéni szükségleteket szem előtt tartva gondolkozunk. Egy terápiás foglalkozás során a lehető legtöbb részterületre kitérünk, például vizuális és auditív képességek fejlesztése, szókincs bővítése, irányok, síkbeli és térbeli tájékozódás gyakorlása, figyelem, emlékezet és gondolkodás fejlesztése.
A tanulási zavar veszélyeztetettsége különböző pedagógiai és gyógypedagógiai tesztek segítségével felderíthetők, a mielőbbi terápia megkezdése pedig gördülékenyebbé teheti az iskolakezdést. Az ilyen típusú fejlesztés megkezdését legalább egy évvel az iskolakezdés előtt javasoljuk.
Intézményünkben egyéni és kiscsoportos részképesség fejlesztő, iskolaelőkészítő foglalkozások is elérhetők. A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.