BESZÉDÉSZLELÉS- ÉS ÉRTÉS FEJLESZTÉSE
"Hall a gyerek, de egyszerűen nem jut el az agyáig!" - Ismerős ez a mondat? Kis túlzással, de szinte tényleg ez történik.
Gyakran találkozhatunk azzal a problémakörrel, hogy hall a gyermek, de mégsem jól. Ilyenkor szoktunk olyan ellentmondásokba ütközni, hogy a fül-orr-gégészeti lelet negatív, a gyermek hallásával kapcsolatban mindent rendben találtak, de valami mégsem úgy működik, ahogyan kellene. Ennek oka az, hogy elkülöníthetjük a perifériás és a centrális hallást. Ha a perifériás hallással van probléma (tehát a füllel), azt a fül-orr-gégészeten azonnal kiszűrik és megkezdődhet az adott probléma rehabilitációja. A centrális (központi) hallás a fül szerkezetén túl kezdődik, vagyis a hallott információ feldolgozása nem megfelelő. Ilyen jellegű probléma esetén lehet indokolt a beszédészlelés és beszédértés fejlesztése.
Mit is jelentenek ezek a szavak?
A beszédfeldolgozás folyamatát két nagyobb részre bontjuk: beszédészlelésre és beszédértésre. Az előbbi egy elemibb folyamat, amely a hangok, hangkapcsolatok, hangsorok felismerését és azonosítását jelenti. A beszédértés egy komplexebb folyamat, amely során az észlelt szavak, szószerkezetek és mondatok jelentésének értése történik. A beszédfeldolgozásban az egyes folyamatok egymásra épülnek és bonyolult, kölcsönös kapcsolatban állnak egymással. Érdemes beszédészlelés és beszédértés vizsgálatot (GMP-diagnosztika) kérni, ha a gyermek gyakran visszakérdez, nehezen tanul verset, mondókát, problémája van a szótagolással, ritmussal, kezdőhangok megnevezésével, nehezen érti az utasításokat és az összetett mondatokat, nehezen jegyez meg szóban elhangzó információkat, vagy nagy mértékben akadályozza a háttérzaj.
A beszédészlelés és beszédértés fejlesztése során a beszédfeldolgozásban részt vevő részfolyamatok fejlesztésén van a hangsúly. Foglalkozunk hangok megkülönböztetésével, auditív figyelemmel és emlékezettel, passzív és aktív szókinccsel, mondatalkotással, fonológiai tudatossággal (kezdőhangok, rímek, szótagolás, hangokra bontás stb.).
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.
Gyakran találkozhatunk azzal a problémakörrel, hogy hall a gyermek, de mégsem jól. Ilyenkor szoktunk olyan ellentmondásokba ütközni, hogy a fül-orr-gégészeti lelet negatív, a gyermek hallásával kapcsolatban mindent rendben találtak, de valami mégsem úgy működik, ahogyan kellene. Ennek oka az, hogy elkülöníthetjük a perifériás és a centrális hallást. Ha a perifériás hallással van probléma (tehát a füllel), azt a fül-orr-gégészeten azonnal kiszűrik és megkezdődhet az adott probléma rehabilitációja. A centrális (központi) hallás a fül szerkezetén túl kezdődik, vagyis a hallott információ feldolgozása nem megfelelő. Ilyen jellegű probléma esetén lehet indokolt a beszédészlelés és beszédértés fejlesztése.
Mit is jelentenek ezek a szavak?
A beszédfeldolgozás folyamatát két nagyobb részre bontjuk: beszédészlelésre és beszédértésre. Az előbbi egy elemibb folyamat, amely a hangok, hangkapcsolatok, hangsorok felismerését és azonosítását jelenti. A beszédértés egy komplexebb folyamat, amely során az észlelt szavak, szószerkezetek és mondatok jelentésének értése történik. A beszédfeldolgozásban az egyes folyamatok egymásra épülnek és bonyolult, kölcsönös kapcsolatban állnak egymással. Érdemes beszédészlelés és beszédértés vizsgálatot (GMP-diagnosztika) kérni, ha a gyermek gyakran visszakérdez, nehezen tanul verset, mondókát, problémája van a szótagolással, ritmussal, kezdőhangok megnevezésével, nehezen érti az utasításokat és az összetett mondatokat, nehezen jegyez meg szóban elhangzó információkat, vagy nagy mértékben akadályozza a háttérzaj.
A beszédészlelés és beszédértés fejlesztése során a beszédfeldolgozásban részt vevő részfolyamatok fejlesztésén van a hangsúly. Foglalkozunk hangok megkülönböztetésével, auditív figyelemmel és emlékezettel, passzív és aktív szókinccsel, mondatalkotással, fonológiai tudatossággal (kezdőhangok, rímek, szótagolás, hangokra bontás stb.).
A szabad időpontokról a [email protected] e-mail címen tud érdeklődni.